Oliefilters

Oliefilters

De primaire functie van oliefilters is om verontreinigingen en deeltjes op te vangen en te verwijderen, zodat ze niet met nauwe toleranties naar de lagers en andere oppervlakken en openingen worden gevoerd. Juiste installatie en onderhoud zijn vereist om het filter te laten werken zoals ontworpen.

In hydraulische, circulerende en grote compressorsystemen worden oliefilters van het karkastype gewoonlijk gebruikt voorafgaand aan een pomp of in een nierlus om de olie te filteren. Filters kunnen in het systeem zijn ingebouwd of draagbaar zijn gemaakt om meerdere putten of reservoirs te onderhouden. Manometers voor en na de filters worden gebruikt om te bepalen of het tijd is om de filters te vervangen. Een drukval na het filter geeft aan dat het filter het einde van zijn levensduur nadert.

Oliefilters

De meeste motoroliefilters zijn geschroefde typen, hoewel er enkele kartsoorten zijn, samen met centrifugale en hulpfilters. De olie komt van de oliepomp naar de buitenste gaten, door het filtermateriaal naar het midden en vervolgens naar de motor.

Er is een anti-aftapklep om te voorkomen dat de olie terugstroomt naar het carter wanneer de motor is uitgeschakeld, dus het filter zit altijd vol met olie. Er is een overdrukventiel aan het einde van het filter om olie door het filter te laten stromen voor het geval het filter verstopt raakt of de olie te dik is als gevolg van koud weer om voldoende stroming te bieden om de motor te beschermen. Sommige motoren hebben een full-flow filter met een filterelement van 10 micron of groter om roet en metaaldeeltjes op te vangen, gevolgd door een bypass-filter met een filter van 5 micron om de olie te reinigen.

Oliefilters

Er zijn verschillende meningen over het al dan niet vullen van een oliefilter voorafgaand aan installatie. De grootste zorg is dat het 5 tot 10 seconden langer duurt voordat de oliedruk wordt bereikt en de volledige stroom door lege filterverzen een voorgevulde filter is. Sommige motoren hebben een hoge oliedruk nodig om de brandstofinjectoren te bedienen, de motor start pas als de juiste druk is bereikt. De motoren die wel starten, draaien op restolie totdat het filter is gevuld, meestal 10-15 seconden.

Als wordt besloten om het filter voor te vullen, wordt aanbevolen om de olie toe te voegen aan de buitenste gaten, NIET aan het middelste gat.

Het middelste gat is ALLEEN voor schone gefilterde olie!

Sommige motorfabrikanten raden aan om de oliefilters niet vooraf te vullen, omdat er problemen zijn geweest met het inbrengen van verontreinigde olie in de motor door het vullen van het middelste gat. Sommige motoren hebben een zuiger en / of cilinder koeloliespray met zeer kleine sproeikoppen, deeltjes kunnen het mondstuk verstoppen waardoor de cilinder en de zuiger oververhit raken en defect raken.

Er zijn verschillende gevallen genoemd waarbij garanties niet werden nageleefd omdat kleine stukjes aluminiumfolie van de olieketelafdichting of plastic deeltjes uit de plastic fles de koeloliesproeiers hadden verstopt na een olieverversing waarbij het filter vooraf was gevuld. Nieuwe olie uit een container of via een mondstuk uit een bulkopslagbak kan verontreinigingen bevatten die het filter kan behandelen voordat de olie in contact komt met vitale motoronderdelen.

Het wordt aanbevolen om een ​​lichte laag olie op de afdichtring te smeren om een ​​goede afdichting te maken en het verwijderen te vergemakkelijken. Raadpleeg de gebruikershandleiding voor het juiste filter dat u kunt gebruiken bij het verversen van olie of het vervangen van filters.

‘Om het draaiende te houden …!’

Bron: SWEPCO®

Deel deze post