Oliefilters
De primaire functie van oliefilters is het vasthouden en verwijderen van verontreinigingen en deeltjes, zodat deze niet worden meegevoerd naar lagers, oppervlakken en openingen met nauwe toleranties. Een correcte installatie en onderhoud zijn noodzakelijk om het filter goed te laten functioneren.
In hydraulische systemen, circulatiesystemen en grote compressoren worden doorgaans patroonfilters gebruikt vóór een pomp of in een bypass-lus om de olie te filteren. Filters kunnen in het systeem zijn ingebouwd of als mobiele eenheid meerdere reservoirs of carters bedienen. Drukmeters vóór en na het filter worden gebruikt om te bepalen wanneer het filter aan vervanging toe is. Een drukval na het filter geeft aan dat het filter bijna het einde van zijn levensduur heeft bereikt.
De meeste motoroliefilters zijn schroeffilters, al zijn er ook patroonfilters, centrifugaal- en hulpfiterinstallaties. De olie stroomt van de oliepomp naar de buitenste openingen van het filter, door het filtermateriaal naar het midden en van daaruit naar de motor.
Een terugslagklep voorkomt dat olie terugstroomt naar het carter wanneer de motor uit staat, zodat het filter altijd vol olie blijft. Aan het einde van het filter zit een overdrukventiel dat ervoor zorgt dat de olie toch naar de motor kan stromen als het filter verstopt raakt of als de olie te dik is door lage temperaturen, zodat de motor alsnog beschermd blijft. Sommige motoren hebben een full-flow filter met een element van 10 micron of groter om roet en metaaldeeltjes op te vangen, gevolgd door een bypass-filter met een 5-micron element voor extra zuivering van de olie.
Er bestaan verschillende meningen over het voorvullen van een filter vóór installatie. De grootste zorg is dat het 5 tot 10 seconden langer duurt voordat de oliedruk is opgebouwd en de olie volledig door een leeg filter stroomt, vergeleken met een voorgevuld filter. Sommige motoren hebben een hoge oliedruk nodig om brandstofinjectoren te activeren en starten pas wanneer de juiste druk is bereikt. Motoren die wel direct starten, draaien in die eerste 10-15 seconden enkel op restolie totdat het filter vol is.
Als ervoor wordt gekozen om het filter voor te vullen, wordt aangeraden om de olie via de buitenste openingen toe te voegen en niet via het middelste gat.
Het middelste gat is uitsluitend voor schone, gefilterde olie!
Sommige motorfabrikanten raden aan om filters niet voor te vullen, omdat vervuilde olie via het midden van het filter in de motor terecht kan komen. Bij bepaalde motoren wordt de zuiger en/of cilinder met olie gekoeld via zeer fijne sproeiers, en deeltjes kunnen deze sproeiers verstoppen, waardoor de cilinder en zuiger oververhit raken en vastlopen.
Er zijn meerdere garantiegevallen bekend waarbij de fabrikant geen garantie verleende omdat kleine stukjes aluminiumfolie van het dopzegel of plasticdeeltjes uit een oliefles de oliekoelsproeiers hadden verstopt na een olieverversing waarbij het filter was voorgevuld. Nieuwe olie uit een fles of een bulkopslagtank kan verontreinigingen bevatten die door het filter worden opgevangen voordat de olie in contact komt met vitale motoronderdelen.
Het is aan te raden om een dun laagje olie op de afdichtring van het filter te smeren, zodat deze goed afsluit en bij demontage eenvoudig loskomt. Raadpleeg altijd het instructieboekje van je voertuig om het juiste filter te selecteren bij een olie- of filterwissel.
SWEPCO biedt een breed assortiment oliën aan, zoals tandwielkastenolie, motorolie, brandstof- en olieadditieven, hydraulische olie, kabel-, ketting- en staalkabelolie, industriële aerosols en voedselveilige olie.
“To keep it running…!”
Bron: SWEPCO®