Hoge koperniveaus in de olie-analyse

Hoge koperniveaus in de olie-analyse

Hoge koperniveaus in gebruikte olie-analyse, reden tot bezorgdheid?

Af en toe verschijnen er sporen van koper in gebruikte olie-analyserapporten, variërend van enkele PPM tot meer dan 1000 PPM. Over het algemeen zijn hoge koperniveaus geen reden tot bezorgdheid, tenzij andere slijtage-metalen in ongebruikelijke hoeveelheden aanwezig zijn.

Koper is een zacht metaal, dus het zal geen slijtage, abrasie of andere schade aan apparatuur bevorderen. Koper is een bestanddeel van brons en messing, die worden gebruikt in transmissies, schakelaars, wormwielen, lagers, mouwen en andere onderdelen om slijtage te verminderen. Veel krukas- en nokkenaslagers hebben een bronzen laag net onder de lood/tin lagerbekleding.

Waarom wordt koper gebruikt in onderdelen?

Koper geleidt warmte gemakkelijk, daarom wordt het vaak gebruikt in oliekoelers en radiatoren. Sommige motoroliecomponenten kunnen in het begin koper oplossen in de oliekoeler, bijvoorbeeld wanneer de motor nieuw is, de oliekoeler nieuw is, de olieformulering is veranderd, de olie is oververhit of het olieverversingsinterval is overschreden. Nadat de oliekoeler aan de olie is blootgesteld, vormt zich een beschermende film en daalt het koperniveau snel. Als er een ander merk olie wordt gebruikt, kan de andere formulering de beschermende film verwijderen en een nieuwe film vormen, waardoor het koperniveau opnieuw stijgt. Als de motorolie oververhit is of te lang niet is ververst, kunnen corrosieve zuren ontstaan die koper en andere metalen aantasten.

Er kunnen ook andere bronnen van koper zijn die in overweging moeten worden genomen. Dit kunnen anti-vastloopmiddelen, montagesmeermiddelen, pakkingen, verf, bepaalde slijtagebeschermende verbindingen en mogelijk milieu-invloeden zoals stof van mijnbouwactiviteiten zijn.

Anti-vastloopmiddelen en montagesmeermiddelen kunnen meer dan 1000 bedrijfsuren en meer dan één olieverversing nodig hebben om alle overtollige materialen volledig te verwijderen in een nieuwe of gereviseerde motor of systeem.

Mogelijke bronnen van hoge koperniveaus

Koper is een zacht en kneedbaar metaal dat in veel verschillende toepassingen wordt gebruikt. Het is niet schurend en helpt slijtage te voorkomen. Het verschijnen van koper in een gebruikte olie-analyse hoeft geen reden tot alarm of reparatie te zijn, tenzij andere schurende slijtage-metalen zoals ijzer, aluminium, chroom, enz. in hogere dan normale hoeveelheden aanwezig zijn. Er zijn verschillende mogelijke oorzaken voor hoge koperniveaus. Uitloging, zoals eerder genoemd, uit oliekoolers, lekkages in koelsystemen, externe verontreinigingen, een olie-additief of overmatige slijtage. In al deze gevallen zullen ook andere metalen, materialen en verontreinigingen aanwezig zijn.

Onthoud dat elk stuk apparatuur uniek is en zijn eigen typische niveaus van slijtage-metalen en prestaties heeft, een beetje zoals vingerafdrukken. Reparaties en vervangingen mogen niet worden bepaald op basis van één enkele olie-analyse; er zijn meerdere analyses nodig om een basislijn vast te stellen, en eventuele pieken in slijtage-metalen moeten worden gecontroleerd en onderzocht.

SWEPCO-smeermiddelen zijn ontworpen om te werken in aanwezigheid van gele metalen zonder corrosie of schade.

Als u vragen heeft, neem dan contact met ons op.

Bron: SWEPCO®

Meer informatie over koper: https://en.wikipedia.org/wiki/Copper.

Deel deze post