Smering van elektromotoren

Smering van elektromotoren

Smering van elektromotoren

Elektromotoren bevatten lagers die gesmeerd moeten worden. De meeste elektromotoren gebruiken vet. Idealiter moet het vet:

  • Een druppelpunt boven 204°C (400°F) hebben
  • Een laag olieverlies hebben
  • Uitstekende weerstand bieden tegen hoge-temperatuuroxidatie
  • En goede slijtagebescherming hebben

Typische verdikkingsmiddelen zijn lithium, calcium, bentoniet en polyurea. Een van de grootste problemen is dat deze verdikkingsmiddelen niet met elkaar compatibel zijn, wat problemen en lagerfalen kan veroorzaken als vetten willekeurig worden gemengd.

Als de lagerafmetingen bekend zijn of bepaald kunnen worden, kan de benodigde hoeveelheid vet worden berekend met:
G = 0,114 × D × B, waarbij G de hoeveelheid vet in ounces is, D de buitendiameter van het lager in inches en B de breedte van het lager in inches.

Dus een lager met een diameter van 3 inch en een breedte van ½ inch heeft 0,17 ounces of 4,8 gram vet nodig. Een postweegschaal of een andere kleine weegschaal kan worden gebruikt om te bepalen hoeveel pompbewegingen van een vetspuit de gewenste hoeveelheid geven.

Procedure:

  • Verwijder de aftappluggen of het overdrukventiel onder de lagers aan beide uiteinden van de motor.
  • Reinig het gebied rond het vetnippel (Zerk).
  • Voeg langzaam vet toe via het vetnippel totdat er vet uit de aftapopening komt. Als je oud vet aan het verwijderen bent, blijf dan langzaam toevoegen totdat nieuw vet verschijnt.
  • Laat de motor draaien totdat deze de normale bedrijfstemperatuur bereikt.
  • Maak overtollig vet rond de aftapopening schoon en plaats de plug terug.

Let op dat je het vet niet overmatig onder druk toevoegt, omdat dit afdichtingen kan beschadigen en de spoelruimte kan vullen. Een typische vetspuit kan meer dan 15.000 psi (>1034 bar) druk genereren.

Mogelijke oorzaken van storingen:

  • Vet-onverenigbaarheid: als een ander vet wordt gebruikt, kunnen de verdikkingsmiddelen niet compatibel zijn. Ze kunnen vloeibaar worden en uit het lager lekken.
  • Motorbehuizing vol vet: te veel vet werkt als isolator, kan ervoor zorgen dat de motor oververhit raakt en de wikkelingen beschadigt.
  • Smeringstekort door te lange smeerintervallen of vet-onverenigbaarheid.
  • Verkeerd smeermiddel: het vet heeft een basisolie met een viscositeit van meer dan 500 cSt bij 40°C, sterke extreme druk eigenschappen, of is niet compatibel met het eerder gebruikte vet.

Zoals bij de meeste apparatuur helpt juiste smering en onderhoud om de levensduur en prestaties te verlengen.

Wij adviseren SWEPCO 101H (EP-2) of SWEPCO 121H (EP-2) voor elektromotoren, afhankelijk van het eerder gebruikte vet (verdikkingsmiddelen) en de compatibiliteit.

Bron: SWEPCO®

Share this post