Wat zijn GF-6 en PC-11? Of aankomende motorolieveranderingen!

Wat zijn GF-6 en PC-11? Of aankomende motorolieveranderingen!

Wat zijn GF-6 en PC-11? Of aankomende motorolieveranderingen!

Je hebt misschien gezien, gehoord of gelezen over toekomstige veranderingen in motoroliën en je afgevraagd: “Waarom?” Het heeft allemaal te maken met de Clean Air Act en luchtkwaliteit. Er zijn nog steeds grote problemen met luchtkwaliteit in grote steden en nu ook in ontwikkelingslanden. De grootste vervuiler is geïdentificeerd als de verbrandingsmotor, zowel benzine als diesel.

CAFÉ

Het Amerikaanse Congres heeft als doel gesteld dat tegen 2025 de CAFÉ (Corporate Average Fuel Economy) 50 mijl per gallon moet zijn voor lichte vrachtwagens en personenauto’s. Dit betekent dat in 2025 het gemiddelde brandstofverbruik van alle dat jaar geproduceerde lichte voertuigen minstens 50 mijl per gallon moet zijn. Autofabrikanten werken hard om het totale voertuiggewicht te verminderen, de vermogensdichtheid te verhogen (meer vermogen uit kleinere motoren) en het brandstofverbruik te verbeteren zonder veiligheid op te offeren.

Een manier om brandstofverbruik te verbeteren, is het verlagen van de olieviscositeit, waardoor de hydrodynamische wrijving tussen bewegende onderdelen afneemt. In april 2013 introduceerde de SAE 12 en 16 viscositeitsgraden. In de toekomst zul je dus motoroliën zoals 0W16 zien. Auto’s en lichte vrachtwagens zullen beschikken over CVT (Continu Variabele Transmissies) of 6 tot 9 versnellingen, en motoren die Turbocharged Gasoline Direct Injection (TGDI) of Gasoline Direct Injection (GDI) gebruiken. Momenteel zijn de meeste benzinemotoren Port Fuel Injected (PFI).

Wat is GF-6 en PC-11?

Het plan is om de nieuwe motorolietechnologie klaar te hebben voor 2017. Het probleem is dat zowel de testprotocollen voor benzine- als dieselmotoren verouderd zijn en moeten worden aangepast.
Benzinespecificatie (GF-6) vereist 6 nieuwe motortests die bevestigd en geverifieerd moeten worden.
Dieselspecificatie (PC-11) vereist 5 nieuwe motortests.
Al deze tests moeten worden goedgekeurd door SAE, de OEM’s en de goedkeuringscommissies.

Deel A en Deel B

Zowel de GF-6 als de PC-11 specificaties zullen een Deel A en een Deel B hebben:

  • Deel A oliën zijn backward compatible met oudere motoren. Deze oliën zijn beschikbaar in huidige viscositeitsgraden en bieden bescherming voor zowel huidige als oudere motoren.
  • Deel B oliën zijn bedoeld voor motoren van 2017 en nieuwer. Ze omvatten oliën zoals 0W16 voor benzinemotoren en 10W30 of lager voor dieselmotoren. Deze oliën zijn grotendeels synthetisch en bevatten speciale additieven om motoronderdelen te beschermen, roest, slib en oxidatie te voorkomen en brandstofverbruik te verbeteren. Deel B oliën zijn niet backward compatible en kunnen alleen worden gebruikt in motoren van 2017 en nieuwer.

Andere veranderingen die je in nieuwere auto’s kunt zien, zijn:

  • Partikelfilters
  • Lagere viscositeit van transmissie- en tandwielolie
  • Meer sensoren
  • Meer hybride systemen

Naarmate technologie en specificaties veranderen, kun je rekenen op Team SWEPCO om jou en onze producten up-to-date te houden. Blijf op de hoogte van nieuwe veranderingen en producten, en zoals altijd neem contact met ons op bij vragen.

Bron: SWEPCO®

Share this post