Motorolie Specificaties
Motorolie Specificaties:
Er is de laatste tijd veel commentaar geweest over motoroliën. De staat Californië wil alle oliën die alleen voldoen aan verouderde specificaties uit de winkelschappen verwijderen. API (American Petroleum Institute) heeft nieuwe specificaties voor Heavy Duty dieselmotoroliën uitgebracht: CK-4 en FA-4. Nieuwe dieselmotoren van Ford vertonen overmatige slijtage aan de klepbediening bij gebruik van deze oliën met nieuwe specificaties.
Sinds de jaren 30 worden motoroliën onderverdeeld in twee hoofdklassen:
C voor compressiemotoren, zoals dieselmotoren
S voor vonkontsteking, zoals benzinemotoren
De eerste specificaties waren CA en SA, waarna het alfabet verder werd gevolgd naarmate er nieuwe eisen kwamen. Oudere specificaties zoals SA en CA waren eigenlijk puur olie met weinig of geen additieven, bedoeld voor motoren waarbij de olie elke 200 mijl vervangen moest worden.
Oliën van vandaag
Tegenwoordig zijn oliën een uitgebalanceerde, complexe mix van prestatie-additieven en basismaterialen, ontworpen om te voldoen aan de uitdagingen van moderne motortechnologie, emissie-eisen en brandstofverbruik. Sommige oliën met oude specificaties zijn nog steeds verkrijgbaar voor gebruik in oudere voertuigen. Bijvoorbeeld: een auto uit de vroege jaren 70 was ontworpen voor een SF-specificatie olie. Voor oudere diesels die CC-, CD-, enz. oliën nodig hadden, zijn deze vaak nog in winkels te vinden. Moderne oliën zijn meestal backwards compatible en dus veilig te gebruiken in oudere voertuigen. Bepaalde motoren, zoals de Ford Flathead met tuimelaars, hebben echter extra anti-slijtage-additieven nodig voor bescherming van de klepbediening.
Wat is het probleem?
Oudere, goedkopere oliën staan vaak naast de duurdere oliën met huidige specificaties in het schap. Consumenten die voor de laagste prijs gaan, kiezen dan voor de oudere olie en vragen zich vervolgens af waarom hun motor kapot gaat. Deze oude oliën bieden onvoldoende bescherming voor moderne motoren. Daarom stelt Californië voor om de verkoop van oudere oliën in reguliere winkels te verbieden. Mogelijk worden ze nog wel verkocht via speciaalzaken voor oldtimer- en customauto-liefhebbers.
CK-4 en FA-4
Op 1 december 2016 gaf API toestemming voor de verkoop van de nieuwe CK-4 en FA-4 Heavy Duty Diesel Engine Oils (HDDEO) voor gebruik in dieselmotoren van 2017 en nieuwer.
- CK-4 is backwards compatible en kan dus veilig in motoren van vóór 2017 worden gebruikt.
- FA-4 is alleen bedoeld voor motoren van 2017 en nieuwer die voldoen aan de nieuwe broeikasgasregels. Deze is niet backwards compatible.
Belangrijkste verschillen t.o.v. vorige specificaties zoals CJ-4 (SWEPCO 308):
- Lagere zink- en fosforgehaltes, waardoor alternatieve anti-slijtage-technologieën nodig zijn
- Betere schuifvastheid voor langere standtijden
- Betere oxidatieweerstand voor langere levensduur en minder slib
FA-4 viscositeiten: alleen 5W20, 5W30 en 10W30
CK-4 viscositeiten: 5W20, 5W30, 10W30 en 15W40
Lagere viscositeiten helpen brandstofverbruik te verbeteren.
Overmatige slijtage aan klepbediening met CK-4 oliën
Na de introductie van de nieuwe specificaties meldde Ford dat ze bij hun dieselmotoren van 2017 overmatige slijtage aan de klepbediening zagen met CK-4 oliën. Ze adviseren voorlopig CJ-4 te gebruiken totdat de motoren zijn aangepast.
Motoroliespecificaties van SWEPCO 310
SWEPCO 310 komt later dit jaar beschikbaar en voldoet aan zowel CK-4 als FA-4. Hierdoor kunt u één hoogwaardig product aanbieden voor al uw klanten. Omdat dit product backwards compatible is, is het ideaal voor gemengde wagenparken met zowel oudere als nieuwe voertuigen.
Klik op de link voor een overzicht van alle motoroliën die SWEPCO aanbiedt.
Neem contact met ons op voor meer informatie en vragen.
Bron: SWEPCO®