Goodyear Nederland B.V. Tilburg

Goodyear Nederland B.V. Tilburg


  • 1
  • 12 oktober 2016
Project Description
  • BEDRIJF

    GoodYear is een wereldbekend merk op het gebied van banden. Bij GoodYear Nederland B.V. Tilburg (Aviation Tires) krijgen veel vliegtuigbanden een nieuw leven. In deze vestiging van dit wereldmerk worden op zeer vernuftige wijze de loopvlakken van vliegtuigbanden vernieuwd.

  • UITDAGING

    Men maakte gebruikt van Shell Tellus 46, Shell Stamina RL, Shell Alvania EP-2 en Shell Retinax EP-2. Bij de machine waarbij Shell Stamina, omschreven als een hoge temperaturenvet, werd ingezet, drupte deze al bij 160°C uit de machine, wat zorgt voor veel schoonmaak-werkzaamheden en regelmatig hersmeren. De hydrauliekolie werd nogal heet (84°C) en deze loopt bij een andere machine via de cilinderwanden naar buiten. Met Shell Retinax lekt de olie naar buiten.

  • OPLOSSING

    In juli 2008 stelde Frank Kleijn voor om de Shell Stamina te gaan vervangen door SWEPCO 121 Tri-Plex Universal Grease. Tevens werden twee identieke machines geselecteerd die ook exact hetzelfde werk doen, de een voorzien van Shell Tellus 46, de ander met SWEPCO 703 Multi-Grade Hydraulic Oil.

  • RESULTATEN

    SWEPCO 121 Tri-Plex Universal Grease drupt absoluut niet. Het enige vet dat nog verwijderd wordt van de machines is het oude vet dat wordt verdrongen, goed zichtbaar door het onderlinge kleurverschil; De olietemperatuur met SWEPCO 703 Multi-Grade Hydraulic Oil is ten opzichte van Shell Tellus aanzienlijk verlaagd: koelleiding van 84°C naar 70°C, persleiding van 39°C naar 34°C, oliereservoir van 36°C naar 33°C; Als laatste test heeft SWEPCO 121 tevens Shell Retinax vervangen. Olielekkage via de cilinderwanden is niet meer van toepassing;Tevens worden oneffenheden opgevangen en lijken de cylinders wel gepolijst in plaats van smoezelig.

  • OPMERKING

    “Wij waren benieuwd of het druppen van het vet, de hoge olietemperatuur, evenals het lekken van de olie aangepakt konden worden. In fases hebben we de diverse machines vervangen door SWEPCO 121 en SWEPCO 703 en het resultaat is boven verwachting. SWEPCO 703 blijkt middels olie analyse in ieder geval driemaal langer mee te gaan dan Shell Tellus 46 en we hebben de olie nog immer niet hoeven te vervangen. Tevens hebben we nu het gemak dat we nog maar één soort vet hoeven te gebruiken. Dit voorkomt eventuele smeerfouten en het voorraadbeheer is hierdoor eveneens iets makkelijker.” – Dhr. M. Brekelmans, Maintenance Engineer.

    Goodyear Nederland B.V. (Aviation Tires) in Tilburg gebruikt SWEPCO smeermiddelen sinds 2008.