IGMA Bulk Terminal Amsterdam

IGMA Bulk Terminal Amsterdam


Project Description
  • 0
  • 3 juli 2018
BEDRIJF IGMA Bulk Terminal Amsterdam, onderdeel van Cargill, is een bulkterminal in de haven van Amsterdam, IGMA is actief in de overslag van bulkcargo’s, variërend van landbouwproducten tot steenkool en mineralen.

IGMA Bulk Terminal Amsterdam heeft meer dan 40 jaar ervaring. Zijn getrainde professionals weten hoe ze moeten omgaan met bulkproducten en wat de meest geavanceerde technieken zijn om cargo’s succesvol te verplaatsen van het scheepsruim naar aken, kustvaarders en silo’s.

IGMA Bulk Terminal Amsterdam
UITDAGING Voor de Figee lemniscaat kraan zocht men een beter werkend open tandwielkastvet, aangezien op de vertanding van de ronsels van het zwenk- en topwerk van de draaikrans enorme krachten worden losgelaten en het eerder gebruikte GreenLube HT-OT vet niet voldoende op zijn plaats bleef zitten. De smering van de open tandwielen liet veel te wensen over, het vet lag overal, behalve op de plek waar het moest zitten. Hierdoor is er onvoldoende smering en bescherming van de draaikrans, waardoor er behoorlijke slijtage ontstaat.
OPLOSSING In september 2008 stelde Frank Kleijn voor om de draaikrans te gaan smeren met SWEPCO 604 Outside Gear Lube, aangezien dit vet enerzijds milieuvriendelijker is, maar daarnaast bij extreem zware belasting, ook bij zoet- zout- en brak water de open tandwielen uitstekend blijft beschermen. Tevens zal het verbruik afnemen, aangezien hersmering minder vaak en met kleinere hoeveelheden hoeft te gebeuren.  SWEPCO 604 is een milieuvriendelijk smeermiddel. Het is “Geel”  geclassificeerd volgens het SFT Norwegian Pollution Classification System.
RESULTATEN
  • Met SWEPCO 604 Outside Gear Lube is het vetverbruik behoorlijk afgenomen, het vet blijft veel beter op zijn plaats zitten dan voorheen het geval was;
  • De open tandwielen bij de draaikrans vertonen minder slijtage, ophopingen in vrije ruimtes zijn niet meer aan de orde;
  • Het is rond de draaikrans ook schoner dan voorheen, aangezien het vet niet meer wordt weggeslingerd;
  • Door de resultaten die behaald zijn op de testkraan werden alle kranen gesmeerd met SWEPCO 604 en is men in 2010 overgestapt naar de opvolger hiervan, SWEPCO 164 EP Open Gear Grease. Er is sindsdien nog minder smeervet vet dan met SWEPCO 604 het geval was.
OPMERKING “Aangezien op de draaikrans enorme belastingen komen waren wij benieuwd of met een ander smeervet de open tandwielen beter beschermd zouden blijven. Op deze manier zou de inzetbaarheid van de kraan worden vergroot en de totale onderhoudskosten worden verlaagd. Na ruim twee jaar kunnen wij stellen dat de test de gewenste verbetering heeft gebracht. Hierna zijn wij vol vertrouwen met de opvolger, SWEPCO 164 aan de slag gegaan. Tevens smeren wij sinds enige jaren de kabels van de kranen met SWEPCO 115 Food Machinery Grease om het milieu beduidend minder te belasten middels dit milieuvriendelijker product ten opzichte van de meeste conventionele  smeermiddelen.” –F. Röttgering, Maintenance Supervisor IGMA Bulk Terminal Amsterdam.