Onderhoud van luchtcompressor

Onderhoud van luchtcompressor

Onderhoud van luchtcompressor

Luchtcompressoren doen meer dan alleen lucht leveren voor de platte band van uw auto. Ze vormen een belangrijk apparaat in de meeste productie-, verwerkings- en productiefaciliteiten. Je vindt ze in reparatiewerkplaatsen, boerderijen en tandartspraktijken om er maar een paar te noemen. Ze hebben allemaal routine-onderhoud nodig om ze in topconditie te houden. Onderhoud van de luchtcompressor is essentieel voor uw dagelijkse werkzaamheden.

Onderhoud van luchtcompressor

Raadpleeg eerst de gebruikershandleiding, daar vindt u een lijst met kritieke items die periodiek aandacht nodig hebben en hoe vaak ze moeten worden gecontroleerd. Veel handleidingen zijn nu online beschikbaar als een papieren exemplaar niet direct beschikbaar is.

Luchtcompressoren trillen; moeren, bouten, bevestigingen en verbindingen komen los en moeten minstens maandelijks worden gecontroleerd om er zeker van te zijn dat ze goed vast zitten. Als je een moer of bout met je vingers kunt bewegen, is het tijd om wat gereedschap te pakken. Pas op dat u niet te strak aandraait, omdat u de schroefdraden kunt beschadigen.

Om een ​​luchtcompressor correct en op volle capaciteit te laten werken, moet hij gemakkelijk lucht kunnen opnemen. Luchtinlaatopeningen en kleppen moeten regelmatig worden schoongemaakt, hoe vuiler de omgeving, hoe vaker ze moeten worden schoongemaakt. Eventueel stof, vuil, poeders etc. in de ruimte zijn te vinden in de inlaatopeningen. Als de ventilatieopeningen verstopt zijn, moet de compressor harder werken en zal heter worden, waardoor de levensduur wordt verkort. Samen met inlaatopeningen moeten de luchtfilters regelmatig worden vervangen of gereinigd.

Als lucht naar verschillende delen van de faciliteit wordt geleid, moeten de leidingen minstens halfjaarlijks worden gecontroleerd op lekken. Luchtlekken kosten u geld omdat u een luchtdruk heeft die niet wordt gebruikt en onderdruk kan een proces of productie vertragen.

Slangen hebben speciale aandacht nodig, ze moeten sterk en strak zijn, maar toch los en flexibel. Ze worden overreden, er wordt op gestapt, gesleept door wat er op de vloer ligt en over het algemeen slecht behandeld. Ze brengen de luchtdruk over van een toevoerleiding naar pneumatisch gereedschap en bewegende apparatuur, scheuren en verontreinigingen zullen leiden tot breuk en productieverlies en mogelijk tot letsel.

Compressoren hebben een luchtopslagtank om te helpen bij het handhaven van een constante druk. Omdat er vocht in de lucht zit, zal het condenseren op de bodem van de luchttank. Als het niet regelmatig wordt afgetapt, leidt dit tot roest in de tanks en uiteindelijk tot lekkage, drukverlies en ongeplande stilstand. Als het waterpeil hoog genoeg wordt, kan het met de lucht naar de apparatuur verplaatst worden en een roestende, onregelmatige werking veroorzaken, biologische besmetting veroorzaakt slechte geuren en zal verstopping van de leidingen veroorzaken.

De meeste compressoren hebben een automatisch uitschakelsysteem om de unit te beschermen tegen oververhitting. Deze verschillen per merk, dus raadpleeg de gebruikershandleiding voor instructies voor het correct onderhouden van het systeem. Locaties met een hoge luchtvochtigheid zijn kwetsbaarder door een hogere omgevingsluchttemperatuur.

Sommige compressoren gebruiken geen olie, de rest vereist bijvullen, olie verversen en oliefilter vervangen. Moderne compressorolie is meer oxidatief stabiel, dus ze gaan 8000 tot 10.000 uur mee voordat ze moeten worden vervangen. In vuile omstandigheden, hete omstandigheden en andere speciale situaties, wordt analyse van afgewerkte olie aanbevolen tussen regelmatige olieverversingen.

Als de compressor een lucht / waterafscheider heeft, moet deze regelmatig worden schoongemaakt. Het kan door olie verontreinigd raken en falen. Voor en na de afscheider moet een manometer worden geïnstalleerd. Als er een drukverschil van meer dan 10 psi is, is de afscheider verstopt en kan een ongeplande uitschakeling worden veroorzaakt.

Het overdrukventiel op de tank moet worden gecontroleerd om er zeker van te zijn dat het niet is gesprongen. Als dit het geval is, moet de tank worden afgetapt om correct te resetten.

Andere dingen om te controleren zijn;

  • Riemen en katrollen
  • Luchtdrogers
  • Stroomsterkte
  • Oliepeil
  • Temperaturen
  • Trilling
  • Spanning
  • Gas- of dieselmotoren op afstandsbedieningen.

Moderne luchtcompressoren hebben verschillende veiligheidsvoorzieningen, filters en onderhoudsvereisten om ze met maximale efficiëntie te laten werken.

Bent u op zoek naar een ultramoderne compressorolie om uw totale onderhoudskosten te verlagen, bekijk dan de informatie over SWEPCO 702.

Neem voor vragen over het onderhoud van de luchtcompressor contact met ons op.

“keep it running…!”

Bron: SWEPCO®

Deel deze post